در سالهای اخیر، تدریس آنلاین به یکی از مهمترین شیوههای آموزشی در سراسر جهان تبدیل شده است. این سبک آموزشی نهتنها مرزهای جغرافیایی را از میان برداشته؛ بلکه فرصتهای تازهای برای یادگیری و آموزش فراهم کرده است. با این حال، صرفاً حضور در کلاس مجازی به معنای موفقیت نیست. معلمان و مدرسین باید برای موفقیت در تدریس آنلاین، با اصول و مهارتهای خاص آشنا شوند.
بهرهگیری از تکنیکهای تدریس آنلاین میتواند کیفیت یادگیری دانشجویان را افزایش دهد و تجربهای مؤثرتر از آموزش آنلاین رقم بزند. در این مقاله از وبسایت کلاستور، به بررسی ۵ نکته کلیدی میپردازیم که به مدرسین کمک میکند تا مسیر تدریس از راه دور را با اثربخشی بیشتر طی کنند و در این دنیای جدید آموزشی به نتایج مطلوب دست یابند.
چگونه میتوانیم تدریس آنلاین خود را بهبود دهیم؟
تجربه آموزش آنلاین برای بسیاری از معلمها هیجانانگیز و چالشبرانگیز است. شاید در نگاه اول فکر کنیم بهکار بردن روشهای تدریس کلاس حضوری در فضای مجازی کافی است؛ اما خیلی زود متوجه میشویم که این شیوه، تفاوتهای خاص خود را دارد. اگر بخواهیم آموزش آنلاین علاوهبر جذاب بودن بازدهی بالایی داشته باشد. باید سراغ راهکارهایی برویم که مخصوص فضای آنلاین طراحی شدهاند. استفاده از تکنیکهای آموزش دادن آنلاین، یاد گرفتن مهارتهای تازه و ایجاد تعامل بیشتر با دانشآموزان میتواند نقش بزرگی در موفقیت ما داشته باشد. در ادامه، 5 نکته موفقیت در تدریس آنلاین را مرور میکنیم.
گام اول: برای موفقیت در تدریس آنلاین مدیریت زمان داشته باشیم
یکی از مهمترین مهارتهایی که هر مدرس برای موفقیت در آموزش آنلاین باید به آن توجه کند، مدیریت زمان است. در کلاسهای آنلاین معمولاً محدودیت زمان بیشتر احساس میشود، چون هر دقیقه کلاس باید بهطور مؤثر صرف یادگیری شود. داشتن یک برنامه مشخص کمک میکند تا روند تدریس نظم پیدا کند و از سردرگمی یا استرس دانشآموزان جلوگیری شود.
برای رسیدن به یک تدریس آنلاین مؤثر، بهتر است پیش از شروع کلاس یک جدول زمانی دقیق طراحی کنیم تا در تدریس بخشهای مهم، زمان کم نیاوریم. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که جلسات طولانی و بیوقفه باعث خستگی دانشآموزان میشود. به همین دلیل بهتر است در بین تدریس تایمهای کوتاهی برای استراحت قرار دهیم؛ زیرا استراحت باعث افزایش انرژی دانشآموزان میشود.
چند پیشنهاد کاربردی برای بهتر مدیریت کردن زمان تدریس انلاین:
- از یک تقویم یا جدول زمانی دیجیتال استفاده کنیم و آن را با دانشآموزان به اشتراک بگذاریم.
- برای تکلیف یا پروژه هر جلسه، مهلت مشخص تعیین کنیم و قبل از پایان آن یک یادآوری بفرستیم.
- انعطافپذیری را فراموش نکنیم؛ گاهی شرایط دانشآموزان متفاوت است و باید کمی آزادی عمل داشته باشند.
- بخشی از زمان تدریس خود را به استراحت و فعالیتهای سبک اختصاص دهیم تا کیفیت یادگیری بالاتر برود.
- در صورت امکان، از یک تقویم مشترک برای ارتباط مؤثر میان معلم، دانشآموز و حتی والدین استفاده کنیم.
با اجرای این تکنیکهای آموزش آنلاین، ما میتوانیم زمان کلاسها را به بهترین شکل مدیریت کنیم و تجربهای منظم و پربازده برای خود و دانشآموزان رقم بزنیم.
گام دوم: هنگام تدریس آنلاین صبور باشیم
یکی از مهمترین عوامل برای موفقیت در تدریس انلاین صبور بودن است. هنگامی که دانشآموزی برای اولین بار وارد فضای آموزش آنلاین میشود، ممکن است حتی کار با سادهترین ابزارها هم برایش گیجکننده باشد. معلم باید در این موقعیت باصبوری رفتار کند و فرصت یادگیری را برای دانشآموز فراهم کند. در برخی موارد لازم است موضوعات آموزشی را بارها با روشهای مختلف تکرار کنیم تا دانشآموزان به طور کامل متوجه مبحث آموزشی شوند. صبر داشتن باعث کاهش استرس دانشآموزان و افزایش اعتمادبهنفس آنها میشود.

چند نکته کاربردی برای افزایش صبر در تدریس از راه دور عبارتاند از:
- در ارتباط بودن با دانشآموزان و مطمئن شدن از یادگیری و درک مفاهیم تدریس شده
- ارائه دستورالعملها و توضیحات کوتاه و ضروری برای یادگیری نحوه استفاده از پلتفرمهای آموزش آنلاین با هدف جلوگیری از سردرگمی
- استفاده از روشهای تدریس متنوع و انعطافپذیر برای افزایش تعامل در کلاس مجازی
- برخورد آرام و دوستانه با مشکلات تکالیف و پروژههای دانشآموزان
- شناسایی علایق و نیازهای یادگیری دانشآموزان
صبور بودن مهارتی نیست که یک روزه آن را بیاموزیم؛ بلکه نیاز به تجربه، تمرین و انعطافپذیری دارد. زمانی که صبر با تکنیکهای تدریس آنلاین ترکیب شود، کلاسهای آنلاین بازدهی بالاتری خواهند داشت.
گام سوم: در تدریس آنلاین دانشآموزان خود را درگیر و جذب مباحث کنیم
یکی از معایب تدریس انلاین حضور فیزیکی نداشتن معلم است. به همین دلیل ضروری است که در همان ابتدا کلاس آموزش آنلاین یک ارتباط مجازی قوی با دانشآموزان برقرار کنیم و حس حضور داشتن بهعنوان معلم را به خوبی انتقال دهیم. معلمان برای موفقیت در آموزش آنلاین باید از همان ابتدا و حتی در طول آموزش دانشآموزان را درگیر کلاس و یادگیری کنند.
با ایجاد حس حضور معلم، به دانشآموزان نشان میدهیم که قابل مشاهده و در دسترس هستیم. همچنین باید از آنها به مناسبت حضورشان در محیط یادگیری جدید استقبال کنیم و دقیقا مانند کلاس سنتی به آنها خوشآمد بگوییم.
یکی از بهترین روشها برای جذب کردن دانشآموزان به مباحث آموزشی استفاده از ابزارهای یادگیری متنوع است. اگر تدریس ما فقط مختص به حرف زدن باشد شنونده خیلی سریع خسته میشود؛ اما آموزش ترکیبی باعث میشود تمام حواس دانشآموزان درگیر یادگیری شود و کلاس برای آنها جذاب باشد. بهعنوان مثال برای سرگرم شدن دانشآموزان میتوانیم در طول آموزش از معما و چیستان استفاده کنیم یا اینکه مطالب درسی را بهصورت تصاویر جذاب و دیدنی طراحی کنیم.
خلاق بودن معلم باعث اجرای ایدههای جذاب میشود که در نهایت دانشآموزان را بیشتر مشتاق به یادگیری میکند.
برای برقراری ارتباط بیشتر، بهتر است به دانشآموزان اطلاع دهیم که چه روزها و ساعتی آنلاین خواهیم بود و چگونه میتوانند در خارج از تایم آموزشی با ما در ارتباط باشند.
گام چهارم: همکاری با معلمان دیگر با هدف تدریس آنلاین مؤثر
یکی دیگر از عوامل مهم در موفقیت تدریس انلاین همکاری کردن با دیگر معلمان است. برای ایجاد ارتباط قوی با دانشآموزان، والدین و دیگر همکاران بهتر است که فرصتهای یادگیری را افزایش دهیم. بهعنوان مثال برای ایجاد فضای یادگیری پویاتر میتوانیم از فیلمها، سخنرانیها و یا جلسات درسی دیگر معلمان استفاده کنیم. به اشتراک گذاشتن ویدئوهای درسی یکدیگر علاوهبر افزایش تعامل با همکاران باعث یادگیری بهتر و سریعتر دانشآموزان میشود.
همکاری بین معلمان بهخصوص زمانی که یکی از آنها سابقه و تجربه کمتری دارد اهمیت بیشتری پیدا میکند. یکی از عوامل مهم در افزایش کیفیت آموزش آنلاین ترکیب تخصصها و مهاتهای مختلف و جذاب برای یادگیری بهتر دانشآموزان است.
برای تقویت همکاری و ایجاد فضای یادگیری فعال بهتر است به این نکات توجه کنیم:
- با همکاران خود در زمینه آموزشی مشترک مشورت کنیم تا برنامهدرسی و روشهای تدریس هماهنگتری داشته باشیم.
- برای توسعه جلسات آنلاین، ارتباط منظم و دائمی با همکاران خود داشته باشیم
- با متخصصان و معلمان سایر رشتهها همکاری داشته باشیم و از تجربیات آنها استفاده کنیم.
مشورت و همکاری با همکاران نهتنها باعث افزایش کیفیت تدریس از راه دور میشود؛ بلکه مسیر تدریس آنلاین مؤثر را هموارتر میکند.
گام پنجم: وفقپذیری با ابزار های آموزش آنلاین
آموزش آنلاین موفق، دغدغه اغلب معلمان امروزی است. در سالهای اخیر آموزش آنلاین جایگاه ویژهای پیدا کرده است به همین دلیل وفقپذیری با ابزار آموزش آنلاین نقش مهمی در تدریس آنلاین مؤثر دارد. برای تدریس بهتر، لازم است کار با اپلیکیشنهای مجازی را آموزش ببینیم تا بهتر با شرایط سازگار شویم. برای افزایش بازدهی باید تدریس خود را بر اساس نیازهای دانشآموزان تنظیم کنیم. اگر روش تدریس و آموزش ما مناسب با شرایط دانشآموزان نباشد و یا نتوانیم به خوبی از ابزارهای آموزشی استفاده کنیم آموزش تأثیرگذاری نخواهیم داشت. هدف اصلی ما از آموزش بهصورت آنلاین، انتقال دانش و افزایش علم به دانشآموزان است.

برای توسعه وفقپذیری با ابزارهای آنلاین بهتر است نکات زیر را رعایت کنیم:
- درک نیاز و شناسایی رفتار دانشآموزان
- آشنایی با تمام ابزارهای تدریس آنلاین
- برقراری ارتباط مؤثر با دانشآموزان و والدین آنها
- توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان
برای آشنایی بیشتر با ابزارهای آموزش آنلاین بهتر است مقاله 5 ابزار آموزش آنلاین رایگان که آموزش را جذابتر میکنند را مطالعه کنید.
جمعبندی
برای موفقیت در تدریس آنلاین نیاز به توجه به چند مهارت کلیدی است: مدیریت زمان، صبور بودن، جذب و درگیر کردن دانشآموزان، همکاری با دیگر معلمان و وفقپذیری با ابزارهای آموزش آنلاین. معلمان با استفاده از این مهارتها میتوانند کلاسهایی مؤثر، جذاب و منظم برگزار کنند و تجربه یادگیری دلنشین و پربازدهی برای دانشآموزان ایجاد نمایند.
اگر به دنبال فرصتهای مناسب برای معرفی تدریسهای آنلاین خود هستید ما در وبسایت کلاستور این امکان را برای شما فراهم کردهایم. تنها کافی است از طریق ثبت آگهی رایگان در سایت ما، دورههای آموزش آنلاین خود را در سراسر کشور معرفی کنید و بدون نیاز به پرداخت هزینههای اضافی، در کمترین زمان تعداد زیادی دانشآموز جذب کنید.
